LiVaLy.reismee.nl

Dag 18 van Lake Louise naar Banff

Uiteraard kunnen we Lake Louise niet verlaten zonder bezoek aan dit welbekende meer in de Rockies. Aangezien we niet de vroegsten zijn (zie voorgaande berichten) staan de parkeerplaatsen al overvol wanneer wij ook een keer aankomen. Niet getreurd want we vinden toch nog snel een plekje en banen ons een weg door het massatoerisme richting het meer dat inmiddels vergeven is van rode kano's en schattige Aziatische meisjes in dito jurkjes die o zo prachtig poseren op stenen die net in het meer liggen. Door de natuur daar neergelegd of heeft de mensheid daar een hand in gehad? Wij zullen het nooit weten en dat willen we ook eigenlijk niet.

We besluiten de tocht naar het theehuis te aanvaarden, nog geen 4 kilometer wandelen maar met een hellingspercentage waar je U tegen zegt. Zo hé, als je niet rustig aan doet dan ben je binnen de kortste keren buiten adem. Nergens is het pad vlak zodat je kunt bijkomen...rustig aan doen is dus echt het devies. Dat doen we dus maar. Was het beneden aan het meer nog lekker zonnig, boven zien we dat het gaat bewolken. Tegen de tijd dat we bij Mirror Lake aankomen (schatting: na 3 kwartier), vallen de eerste druppels naar beneden. Dit wordt dus een korte fotostop.

Nog geen 3 minuten later worden de druppels groter en zien we groene lucht verschijnen. Het gaat onweren!!! We zijn not amused, dat mag duidelijk zijn. Geen idee hoe ver we verwijderd zijn van het theehuis maar teruggaan is geen optie, dat duurt zondermeer langer dan de weg vervolgen. Sneller, sneller, maar dat betekent buiten adem raken en dan komen we er helemaal niet. Dus toch maar weer rustig aan die heuvel op en doorgaan. Onweer in de bergen is geen pretje en we zijn dan ook zeer opgelucht wanneer we boven ons een houten huisje zien opdoemen. Uiteraard wil iedereen schuilen en het is er dan ook een enorme drukte. We wurmen ons naar binnen en gelukkig kunnen we binnen 5 minuten een zitplekje bemachtigen. Ondertussen is het noodweer losgebarsten en is de chaos compleet in het kleine en donkere theehuis. Het heeft ook wel iets, zo'n verbroedering van mensen die tegen wil en dank op elkaars lip zitten.

Ongeveer een uurtje later klaart het op en nu in het bezit van regenponcho's (die we uiteraard wel meegenomen hadden uit Nederland maar natuurlijk nog in de camper lagen) ad CAD 5,- per stuk, warme chocolademelk en chips in het buikje, beginnen we aan de terugweg. Dat gaat een stuk sneller. Onderweg komen we nog Duitsers tegen waarmee we beneden aan het meer nog even blijven praten. Zij zijn bijna even lang als wij onderweg en hebben ook nog geen één beer gespot. Nou ja, wij dus wel sinds gisteren maar toch. Waarschijnlijk zijn de beren op retraite. Of zoals wij bij het verlaten van de camping in Jasper opmerkten toen we zagen dat ze het bord met 'bearware' (lees: be aware...of the bear) verwijderden; "ah, dat is het, het ligt niet aan ons, ze zijn gewoon vertrokken...".

Aangezien het toch op de route ligt, besluiten we gelijk Moraine Lake aan te doen maar helaas worden we teruggefloten door een meneer die alle RV's tegenhoudt i.v.m. drukte aan dit meer. Graag een ander moment even terugkomen ja? Nou nee, maar hebben we een keuze?

Enigszins ontregeld doordat iemand een stokje gestoken heeft voor ons plan, blijven we besluiteloos rondhangen in Lake Louise Village. Wat nu? Dan maar even boodschappen doen en voortijdig richting de camping in Banff vertrekken. Wel via de Bow Valley Parkway natuurlijk die door alles en iedereen aangeraden wordt. Het moet gezegd; het is een prachtige weg en je doet er wel een uurtje over maar hebben we daadwerkelijk 'wildlife' gezien? Nee dus. O ja, dat is waar ook....retraite.

De camping in Banff bestaat uit meerdere 'dorpen' op zich maar gelukkig bevindt zich hier wel een douche op loopafstand. De douche in onze camper hebben we nog niet één keer gebruikt, alhoewel het wel kan uiteraard.

Overigens worden we ook bij de deze camping op het hart gedrukt dat er lots and lots of bears aanwezig zijn. We zouden er bijna de slappe lach door krijgen maar reageren heel oppervlakkig, "ach gut, echt waar, nee toch? Tuurlijk ruimen we onze rommel op en laten niets slingeren hoor."

Overigens barst het hier vanavond wederom los. Een geweldige onweersklap maakt dat iedereen alert is. Stoppen met regenen doet het de hele nacht niet meer.

Wendy

Hier ook weinig beren-alarm helaas, maar wel onweer en hagelstenen gezien. Telt dat ook?