LiVaLy.reismee.nl

Dag 16 in Jasper met uitstapje naar Maligne Lake

Na een heerlijke nacht doorslapen op deze prachtige plek worden we pas rond 9 uur wakker. Ja de Canadese tijd zit al aardig in ons bioritme verwerkt, dat wordt nog een hele klus voor ons systeem om die jetlag te verwerken wanneer we in Nederland zijn.

Na het ontbijt ga ik afval weggooien in die bearproof prullenbakken. Als ik me omdraai beleef ik hetzelfde 'freeze moment' als gisteren alleen ben ik nu omringd door 4 van die gevaartes (eigenlijk 3,5 aangezien er een kindje elk bij loopt). Ik kan Vanès en Lynn niet waarschuwen aangezien die dingen precies de route naar de camper blokkeren. Gelukkig hebben de meiden ook al hun antennes uitstaan (die van Lynn is: "WOW") en hebben ze het al opgemerkt. De Amerikaanse naast wiens camper ik nu een omtrekkende beweging maak, ziet mij met mijn iphone een filmpje maken en fluistert; "pretty impressive huh"? Nou, dat is het zeker. Wanneer deze prachtige dieren tussen onze camper en onze tafel hun doorgang hebben gevonden, kunnen we weer hardop ademhalen. Mooi hoe alles en iedereen stilvalt wanneer de natuur onze civilisatie doorkruist.

Na deze interruptie richten we ons op de excursie die komen gaat; de Jasper skytram. Het is slechts een kwestie van linksaf slaan na onze campground en we zijn al op de bestemming aangekomen. We mogen mee met de gondel van 10:57 die een afstand van ruim 1000 meter in 7,5 minuten aflegt. Het zicht op Jasper en omgeving is adembenemend. We zien zelfs Mount Robson in alle glorie, een unicum volgens onze 'chauffeur' aangezien deze bijna altijd afgedekt wordt door bewolking. Uiteraard gaan we ook nog door naar de top, een fikse wandeling die beloond wordt met een prachtig uitzicht. De bewoners van deze berg: de squirrels, zijn al aardig gewend aan die vreemde levende wezens die iedere dag hun rust komen verstoren. Waarschijnlijk eten ze uit je hand wanneer je er de tijd voor neemt. Dat doen wij niet en bovendien is het verboden om de dieren hier te voeren. Na nog even van het uitzicht te hebben genoten nemen we de gondel retour en weldra staan we weer op zo'n 1200 meter hoogte.

Omdat het zo'n heerlijk weer is, besluiten we na een bezoekje aan het visitor centre ons nog even onder te dompelen in lake Edith. Tegen vieren gaan we richting Maligne Lake in de hoop daar nog kaartjes te bemachtigen voor de boottrip van 17:00 uur. In Jasper waren alle kaartjes uitverkocht.

We komen 2 minuten voor 5 aan bij dit prachtige meer. Vanwege de belangstelling varen er meerdere boten en wij mogen nog mee met de laatste: die van 17:20 uur. Dit is een tour van zo'n anderhalf uur en we varen naar Spirit Island, dat eigenlijk geen eiland is maar een peninsula. Onderweg krijgen we uitleg over dit bijzondere meer en haar omringende bergen. De fotostop op Spirit Island duurt ongeveer een kwartier maar is de moeite van de tocht waard.

Al rijdend terug naar de campground hebben we nog de hoop wildlife te spotten, maar helaas... We hebben geen zin om nog te koken vandaar dat we in Jasper gaan eten. Het wordt Earls, altijd garant voor ieder wat wils en lekker eten. Met volle buikjes rijden we nog 10 minuten om in het donker op onze plek aan te komen. Daarna gaan alle lampjes uit en storten we ons in een diepe slaap. Het was een mooie dag.